فرشنامه

معرفی انواع طرح و نقش های فرش ایرانی

انواع طرح و نقش در فرش های ایرانی:

فرش ایرانی در تمام جهان از نظر طرح و نقش زبان زد خاص و عام است و می توانید انواع طرح های با محتوا و چشم نواز را در فرش های ایرانی مشاهده کنید. این طرح هارا می توان به دسته بندی های متفاوتی تقسیم بندی کرد که هر کدام الهام گرفته از یک فرهنگ، طبیعت و … می باشد که لازم به ذکر است قدمت بعضی از نقش ها از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است که در ادامه مقاله انواع نقش های اصیل ایرانی که در طراحی و بافت فرش بکار برده می شود را معرفی می کنیم تا با آگاهی کامل از محتوای آن بتوانید نقش مورد نظر خود را انتخاب کنید که در نتیجه با یک شناخت درست برای دیزاین منزلتان اقدام نمایید.

انواع نقش ها در فرش ایرانی را می توان به دسته بندی های زیر تعریف کرد:

  • فرش هایی با نقش ترنج و لچک
  • فرش های طرح افشان
  • فرش های طرح خشتی
  • فرش های طرح پتینه
  • فرش های طرح فانتزی
  • فرش های الهام گرفته از طبیعت
  • فرش های اسلیمی

در ادامه به معرفی کامل این طرح ها می پردازیم پس با ما همراه باشید.

معرفی نقش فرش ترنج و لچک:

طرح زیبای ترنج یکی از محبوب ترینو مشهورترین طرح در میان فرش های ایرانی است. برای توصیف دقیق تر می توان گفت معنی لغوی واژه ترنج به معنای میوه بالنگ است. این طرح دارای نقش های ظریف و اشکال خاص هندسی است که با نگاره طرح گل ها و پرنده ها به زیباترین شکل تزیین می شود. اگر اسم لچک را در کنار طرح ترنج به گوشتان خورده است، به اشکال و طرح های گوشه لچک می گویند که هماهنگی زیبایی با طرح ترنج دارد.

کاربرد فرش ترنج در دکوراسیون:

برای داشتن یک دکوراسیون اصیل ایرانی فرش ترنج می تواند یکی از گزینه های مناسب برای شما باشد. اگر طرفدار دیزاین سنتی و کلاسیک هستید استفاده از فرش ترنج انتخاب شایسته ای است. مخصوصا در صورتی که در چیدمان خانه از مبلمان سلطنتی و سایر وسائل هم کلاسیک استفاده کنید به شما یک دکوراسیون مجلل خواهد داد. زمانی که فرش ترنج را می خواهید پهن کنید برای زیباتر شدن دیزاین به جهت قرار گرفتن آن به دلیل داشتن تقارن توجه کنید.

فرش دلاریس سورمه ای نمای پهن شدهفرش پیچک کرم نمای پهن شدهدنیز-دودی

معرفی طرح افشان:

میتوان گفت طرح افشان از با قدمت ترین و با اصالت ترین نقش در فرش های ایرانی ست که بخاطر زیبایی و جشم نوازی خاص خود بسیار پر طرفدار است که به قالی کاشان نیز شهرت دارد. این نقش می تواند با سایر طرح ها نیز ترکیب شود و یک فرش منحصر بفرد یا طراحی ناب را ایجاد کند. در توصیه طرح افشان می توان گفت دارای نماد هایی از بوته، گل و طبیعت است که در کنار نقش های اسلیمی و ترنج هم بکار گرفته می شود که یک فرش زنده با انرژی فوق العاده میسازد. فرش های افشان معمولا داره طرح های گل و بوته های ریز و درشت است که بدون لچک و ترنج هستند اما اخیرا افراد با توجه به سلیقه شخصی خود در خواست می دهند که این دو نقش باهم ترکیب شوند که می توانید در مدل های مختلف ترکیب افشان و ترنج را ببینید.

فرش طرح افشان در دکوراسیون:

می دانیم که فرش به عنوان مهم ترین آیتم در دیزاین بسیار انتخاب رنگ و نقش آن از اهمیت بالایی برخوردار است چون باید با سایر وسائل تناسب و هماهنگی داشته باشد. بر خلاف دیزاین های اروپایی در سبک ایرانی فرش بیترین فضا را پوشش می دهد پس با توجه به این نکته می توان گفت رنگ و نقش فرش و چیدمان بسیار مهم است و حتی می تواند بر روی افراد تاثیر گذار باشد.

فرش های طرح افشان با توجه به ویژگی ها و نوع نقشی که دارند برای کسانی که سلیقه آنها داشتن یک محیط لوکس و شیک است انتخاب بسیار مناسبی است. یکی از دلایل پرطرفدار بودن این طرح دارا بودن نقش های ریز و ظریف و عدم استفاده از طرح ترنج یا نقش های بزرگ است به دلیل داشتن نقش های ریز و زیاد این نوع فرش ها دارای نقشه شلوغی هستند به همین دلیل بافت فرش افشان بسیار با ظرافت و جزئیات انجام می شود که به زیبایی هرجه تمام تر طرح ها را نمایش می دهد که بسیار شبیه به فرش های دستبافت هستند.

فرش--آیگل--1200-شانه-تبریزفرش ارغوان آبی 1200 شانهفرش-پارادایس-فیلی-طرح-700

فرش طرح خشتی:

طرح خشتی همانطور که از معنی آن مشخص است الهام گرفته از سازه های خشتی ایران باستان است که  از طرح ها و نقش های خاص و هندسی به حالت مربع و یا مستطیل ساخته می شد و فرش هایی که طرح و نقش آن به شکل خشت و آجر است در این دسته قرار می گیرند. لازم به ذکر است که در تمام این اشکال هندسی مربعی شکل و قاب های فرش خشتی از الگوهای مختلفی استفاده شده و شما هیچ طرح یکسانی در نقشه فرش های خشتی نمی بینید که این یکی از عوامل جذابیت و محبوبیت این نوع فرش هاست.

در واقع داخل هر کدام از این خانه‌ها یا قاب‌ها نقش‌ مایه‌هایی از جمله گلدان، بته جقه، گل افشان، درختانی مانند بید، حیوانات، پرندگان و … به صورت تکی نقش زده می‌شود. در واقع هر خانه از نظر محتوایی که دارد با خانه‌ی کنارش‌اش متفاوت است. می‌پرسید ترتیب تکرار این الگوها به چه صورت است؟ پاسخ این است که طراح و یا بافنده‌ی فرش تصمیم می‌گیرد که بهتر است این الگوها منظم باشد و یا نامنظم و پراکنده. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرش‌ها و قالی‌های طرح خشتی به خاطر تنوع در طرح و رنگی که دارند از محبوب‌ترین‌ها هستند. این فرش‌ها دارای قاب‌های متنوعی از جمله قاب اسلیمی، قاب قرآنی، قابی و یا خشتی بختیار و غیره هستند.

فرش خشتی 1500 شانهفرش باغ گل سورمه ایفرش شمس دودی

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *