فرشنامه

بهترین نوع نخ فرش کدام ست؟

انواع نخ فرش ماشینی و بهترین نوع آن:

قطعا یکی از آیتم هایی که خریداران فرش به آن توجه می کنند نوع نخ فرش است. در فرش های ماشینی همیشه بافت هایی باکفیت بالا و جنس نخ عالی در صدر انتخاب خریداران است. پس نوع نخ و جنس فرش علاوه بر طرح و نقش های ظاهری در تولید فرش نقش بسزایی دارد. در تولید فرش های ماشینی از نخ های مصنوعی که از نظر دوام و کیفیت باهم تفاوت هایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد که این علتی بر تنوع در تولید و بافت قالی است. در ادامه انواع نخ فرش و توضیحاتی درمورد درجه کیفیت آن گفته می شود:

تولید فرش ماشینی با چه نوع نخی ست؟

بافت فرش های ماشینی از سه نوع نخ می باشد: نخ خاب، نخ تار و نخ پود.

نخ تار یا همان نخ چله، نخی در جهت طول است که استحکام طولی فرش و کیفیت و دوام فرش به آن بستگی دارد. نخ پود در جهت عرض قرار می‌گیرد نقش مهمی در استحکام فرش دارد و نگهدارنده نخ خاب است. نخ خاب هم همان نخ‌هایی هستند که در سطح فرش دیده می‌شوند و معمولا ارتفاع کمی دارند. ترکیب این نخ‌ها یک فرش ماشینی را می‌سازد. البته در نمونه‌هایی از فرش‌های ماشینی مانند گلیم فرش ماشینی از نخ خاب استفاده نشده است.

با توجه به این که فرش شما دستباف یا ماشینی است، نوع نخ استفاده شده در آن هم فرش می‌کند. اما به طور کلی برای نخ تار از نخ‌های پلی استر و پنبه و حتی گاهی ترکیب این دو استفاده می‌شود. برای نخ پود هم از این نخ‌ها به اضافه نخ جوت که نوعی الیاف گیاهی است، استفاده می‌شود.

به طور کلی وقتی صحبت از نخ فرش ماشینی می‌شود، منظور هیچ کدام از این نخ‌ها نیست بلکه منظور نخ خاب فرش است. درست است که نخ تار و نخ پود هم در کیفیت فرش تاثیر مهمی دارند اما آن‌ها تنوع زیادی ندارند و در اغلب فرش‌های ماشینی از نخ پلی استر برای نخ تار و نخ پود استفاده می‌شود. این در حالی است که نخ‌های خاب فرش ماشینی متنوع هستند و هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. نخ‌های مصنوعی شامل چهار نوع اکرولیک، پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون می‌شوند. در بین این چهار نوع نخ نایلونی کمترین کاربرد را دارد.

استفاده از بهترین نخ فرش اهمیت زیادی در کیفیت آن دارد. جدای از ویژگی‌های هر کدام این نخ‌ها درجه کیفی مختلفی دارند. قطعا فرش‌های درجه یک از نخ‌های درجه یک تولید می‌شوند و به همان نسبت هم هرچقدر از کیفیت نخ‌ها کم شود، کیفیت کلی فرش کاهش پیدا می‌کند. بنابراین علاوه بر نوع فرش درجه کیفی آن نیز اهمیت پیدا می‌کند.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *