انواع طرح فرش ماشینی | بررسی 17 طرح پرطرفدار 1403

انواع طرح فرش ماشینی

در میان انبوه رنگ ها و انواع طرح فرش ماشینی موجود در بازار، انتخاب فرش مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از خریداران به دنبال شناخت جدیدترین ترین طرح های فرش ماشینی هستند تا از انتخابی مطمئن و هماهنگ با سلیقه ی اکثریت، لذت ببرند.

در ادامه این مقاله، به بررسی پرفروش ترین انواع طرح فرش ماشینی خواهیم پرداخت و فاکتورهای مهمی که در انتخاب فرش مناسب باید به آن ها توجه کرد را مورد بحث قرار خواهیم داد. با مطالعه این مقاله می توانید با دیدی بازتر و اطلاعاتی دقیق تر، فرش مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

برای دیدن جدیدترین طرح های فرش ماشینی، که بر اساس دسته‌بندی مطرح شده در این مقاله هستند، به وبسایت فرش مشهد مراجعه کنید.

انواع طرح‌های فرش ماشینی

بازار فرش ماشینی همواره در تکاپوی ارائه طرح های جدید و متنوع بوده تا پاسخگوی نیازها و سلایق گوناگون مشتریان باشد. طراحان و تولیدکنندگان فرش با در نظر گرفتن علایق و سلایق بازار، اقدام به طراحی و عرضه ی طرح های مختلف فرش ماشینی به صورت مجزا و یا ترکیبی از آنها نموده اند که عبارتند از:

  • طرح شاه عباسی
  • طرح اسلیمی
  • طرح افشان
  • طرح بته جقه
  • طرح خشتی
  • طرح درختی
  • طرح شکارگاه
  • طرح ترکمن
  • طرح ماهی در هم
  • طرح گل فرنگ
  • طرح محرابی
  • طرح گلدانی
  • طرح محرمات
  • طرح واگیره ای
  • طرح ایلی
  • طرح هندسی
  • طرح اقتباسی
  • طرح ابنیه اسلامی
  • طرح تلفیقی
  • طرح وینتیج
  • و…

در ادامه به توضیح هر کدام از این طرح ها و ویژگی های آن اشاره کرده ایم.

مطالعه بیشتر: کامل ترین راهنمای خرید فرش ماشینی برای خانه شما

1-طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی

طرح‌های آثار باستانی و ابنیه اسلامی

طرح‌های این دسته از انواع طرح فرش ماشینی، با الهام از معماری ایرانی، نقوش بناها، کاشی‌کاری‌ها و اشکال هندسی و تزئینی آن‌ها شکل گرفته‌اند. طراحان فرش در طول تاریخ با ظرافت و خلاقیت، در طرح‌های اصلی دخل و تصرف کرده و طرح‌های فرعی متعددی را از آن‌ها خلق کرده‌اند.

از جمله مشهورترین این نقوش می‌توان به طرح‌های برگرفته از مسجد شیخ لطف‌الله، محراب کوفی، مسجد کبود، مقبره شیخ صفی، سردر امامزاده محروق، گنبد قابوس، مسجد شاه اصفهان، تخت جمشید، طاق بستان، طاق کسری (ایوان مدائن) و طرح زیرخاکی اشاره کرد.

2-فرش‌های طرح‌ شاه عباسی

فرش‌های طرح‌ شاه عباسی

طرح شاه عباسی از انواع طرح های فرش ماشینی است که با استفاده از گل شاه عباسی به عنوان عنصر اصلی، نقوشی زیبا و متنوع را در فرش‌های ایرانی پدید آورده است. این گل در کنار بندهای ختایی و گاه تلفیق آن‌ها با نقوش اسلیمی، در طرح‌های مختلفی مانند لچک ترنج شاه عباسی، افشان شاه عباسی، شاه عباسی درختی، شاه عباسی شیخ صفی و شاه عباسی جانوری خودنمایی می‌کند و زیبایی بی‌نظیری به فرش می‌بخشد.

3-فرش‌های طرح اسلیمی

فرش‌های طرح اسلیمی

در قلب طرح اسلیمی، پیچ و تاب شاخه‌های ظریف در میان برگ‌ها خودنمایی می‌کند. گویی هنرمند، نقش درخت را در قالبی تجريدی به تصویر کشیده است. اسلیمی در تنوعی شگفت‌انگیز ظاهر می‌شود و در بسیاری از نقوش، نقش غالب را ایفا می‌کند. در برخی فرش‌ها این طرح به شکلی ظریف در تار و پود نقش‌ها نفوذ می‌کند.

از مشهورترین انواع اسلیمی، می‌توان به اسلیمی دهن اژدر اشاره کرد. در این طرح، انتهای هر شاخه به دو بخش متقارن تقسیم می‌شود و مانند دهان اژدها گشوده می‌گردد. بر روی ساقه‌ها نیز جوانه‌هایی در نقاط مختلف نقش بسته‌اند که اسلیم نامیده می‌شوند.

شاید نام اسلیمی از همین جوانه‌ها (اسلیم) گرفته شده باشد و یا به معنای کوچک و ظریف در زبان عربی باشد. استفاده گسترده از این طرح در هنرهای اسلامی، گواه اهمیت و زیبایی آن است. این تنوع و ظرافت، اسلیمی را به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین نقوش در هنر ایرانی و اسلامی تبدیل کرده است.

همانند خود اسلیمی، انواع فرعی آن نیز دسته‌بندی‌های مختلفی دارند، از جمله اسلیمی بندی، اسلیمی شکسته، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ترنج دار و اسلیمی ماری.

4-فرش‌های طرح افشان

فرش‌های طرح افشان

از دیگر انواع طرح فرش‌ ماشینی فرش‌های طرح افشان هستند که با ظرافت خاصی بافته می‌شوند، به گونه‌ای که گویی نقاش در تمام طول بافت فرش، قلم مو را از روی بوم برنداشته و نقوش را به صورت پیوسته و یکپارچه به هم متصل کرده است. همانطور که از نام این طرح پیداست، گل ها، برگ ها و دیگر نقوش به صورت پراکنده و افشان در تمام سطح فرش دیده می شوند.

برخلاف بسیاری از طرح های فرش که در آنها تقارن نقش ها وجود دارد، در طرح افشان هیچ یک از گل ها و برگ ها قرینه یکدیگر نیستند.  این طرح در انواع مختلفی مانند افشان دسته گلی، افشان حیوان دار، افشان ترنج دار و افشان ختایی بافته می شود.

5-فرش‌های طرح بته‌ای

فرش‌های طرح بته‌ای

طرح بته‌ای، که تجریدی از درخت سرو است، نقشی اصیل و پرکاربرد در فرش ایرانی به شمار می‌رود. این طرح که در انواع مختلف با اندازه‌ها و اشکال گوناگون دیده می‌شود، با نام بته جقه شهرت یافته است. بته شاخ گوزن، بته ترمه، بته جقه، بته سرابندی، بته کردستانی یا هشت بته، بته خرقه‌ای، بته میر شکسته، هشت گل، بته لچک ترنج، بته قلمکار اصفهان، بته افشاری، بته سنندج، بته بازوبندی و بته بادامی از معروف ترین طرح های بته ای هستند.

هر کدام از این طرح‌ها، ظرافت و زیبایی منحصر به فرد خود را دارند و در فرش‌های مناطق مختلف ایران با سبک‌ها و رنگ‌های متنوع به کار برده می‌شوند.

طرح بته‌ای، از انواع طرح فرش‌ ماشینی به عنوان نمادی از اصالت و فرهنگ ایرانی، همواره مورد توجه هنرمندان فرش بوده و در گذر زمان تحولات و نوآوری‌های بسیاری را به خود دیده است.

6-فرش‌های طرح‌ اقتباسی

فرش‌های طرح‌ اقتباسی

برخی از طرح‌های این گروه از انواع طرح فرش ماشینی، به دلیل شباهت زیاد به طرح‌های فرش مناطق مرزی ایران و کشورهای همسایه، و حتی گاه سایر نقاط جهان، اقتباسی نامیده می‌شوند. نمونه‌هایی از این طرح‌های اقتباسی، فرش‌های معروف به قفقازی و گوبلنی هستند.

7-فرش‌های طرح درختی

فرش‌های طرح درختی

در حالی که شاخ و برگ‌ها مبنای طراحی فرش هستند، طرح‌های درختی تلاش می‌کنند تا ظاهری تا حد ممکن طبیعی را به نمایش بگذارند. این طرح‌ها از انواع طرح فرش‌ ماشینی با نام‌های مختلفی مانند درختی جانوری، درختی با آب‌نما و سبزی‌کاری، درختی ترنج، درختی سروی و درختی گلدانی شناخته می‌شوند. هر کدام از این طرح‌ها با استفاده از عناصر خاص خود، تصویری منحصر به فرد از طبیعت را بر روی فرش به تصویر می‌کشند.

8-فرش‌های طرح ترکمن یا بخارا

فرش‌های طرح ترکمن یا بخارا

فرش‌های ترکمن به لحاظ ظاهری، با خطوط شکسته و هندسی، در دسته ی فرش‌های ایلی و عشایری قرار می‌گیرند. این فرش‌ها که بدون نقشه و به طور ذهنی بافته می‌شوند، از نظر طرح و نقش تنوع بالایی دارند. از جمله طرح‌های فرعی این دسته می‌توان به قاب یمونی، شانه‌ای، غزال گز (چشم آهو)، آخال، چهار قاب، خورجینی و قاشقی اشاره کرد.

9-فرش‌های طرح شکارگاهی

فرش‌های طرح شکارگاهی

موضوع اصلی این طرح‌ها، به تصویر کشیدن صحنه‌های شکار و شکارگاه است. در این طرح‌ها، سوارکاری را می‌بینیم که در حال شکار آهو یا جانوران دیگر با استفاده از ابزارهایی مانند تیر و کمان یا نیزه است. این طرح‌ها از انواع طرح فرش‌ ماشینی به گروه‌های فرعی مختلفی مانند شکارگاه درختی، شکارگاه ترنج‌دار، شکارگاه قابی، شکارگاه لچک ترنج و شکارگاه سراسری تقسیم می‌شوند. جالب است بدانید که از طرح‌های شکارگاهی در حال حاضر برای نقشه تابلو فرش نیز استفاده می‌شود.

10-فرش‌های طرح قابی (خشتی)

فرش‌های طرح قابی (خشتی)

این نوع فرش‌ها از قاب‌های مجزا و منظمی تشکیل شده‌اند که هر کدام با طرح‌های گل و برگ‌های متنوعی آراسته شده‌اند. قاب‌های اسلیمی، قرآنی کرمان و ستونی از جمله نمونه‌های این قاب‌های مجزا هستند.

11-فرش‌های طرح گل فرنگ

فرش‌های طرح گل فرنگ

کلیه طرح‌های این گروه بر مبنای گل‌های طبیعی به ویژه گل رز با رنگ‌های بسیار روشن نظیر زرد، آبی و سرخ می‌باشد. گل فرنگ دسته گلی، گل فرنگ گل و بلبل، گل فرنگ بیجار، لچک و ترنج گل فرنگ، افشان گل فرنگ و …از دیگر انواع طرح های گل فرنگ هستند.

12-فرش‌های گلدانی

فرش‌های گلدانی

طرح گلدانی یکی از نقوش اصیل فرش ایرانی است که در آن، نقش گلدان در اندازه‌های مختلف به چشم می‌خورد. این گلدان‌ها می‌توانند به صورت تکی و در ابعاد بزرگ، تمام سطح فرش را بپوشانند و یا به صورت چند گلدان کوچک به طور قرینه در کنار یکدیگر یا به صورت دنباله هم در سرتاسر فرش قرار بگیرند.

طرح گلدانی دارای گروه‌های فرعی مختلفی است که شامل گلدانی ختائی، گلدانی دوطرفه، گلدانی محرابی، گلدانی سراسری، گلدانی ظل السلطان (گل وبلبل)، گلدانی حاج خاتمی، گلدانی تکراری، گلدانی لچک ترنج و گلدانی یک طرفه می‌شود.

13-فرش‌های طرح محرابی

فرش‌های طرح محرابی

در این گروه از نقوش، محراب به عنوان نقطه کانونی و محل استقرار امام جماعت در مساجد، نقشی اساسی دارد. طراحان این نقوش، محراب را با تزئیناتی مجلل مانند قندیل، گلدان و حتی درختچه‌های کوچک می‌آرایند و گاه دو طرف آن را با ستون‌های عظیم و سقفی فاخر به تصویر می‌کشند. از انواع این نقوش می‌توان به محراب قندیلی، محراب گلدانی و محراب درختی اشاره کرد.

14-فرش‌های طرح ماهی درهم

فرش‌های طرح ماهی درهم

طرح ماهی درهم، که به نام‌های ماهی هراتی، ماهی فراهان، ماهی زنبوری، ماهی کردستان و زیره ماهی نیز شناخته می‌شود، از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین طرح‌های فرش ایرانی است. این طرح که به صورت واگیره بافته می‌شود، در طول و عرض فرش تکرار شده و نقوش زیبایی را پدید می‌آورد. در این واگیره، یک حوض لوزی شکل با چهار برگ در اطراف خود دیده می‌شود که ماهی‌هایی در حال شنا در آن هستند.

این طرح اصیل و چشم‌نواز، در مناطق مختلف ایران با ظرافت‌ها و رنگ‌های گوناگون بافته می‌شود و از محبوب‌ترین طرح‌های فرش دستباف ایرانی به شمار می‌رود.

15-فرش‌های طرح محرمات

فرش‌های طرح محرمات

طرح محرمات در فرش ایرانی، به نقشه‌ای گفته می‌شود که در آن قطعاتی از یک نقشه در طول قالی تکرار می‌شود. در این طرح، عرض فرش به چند ردیف افقی تقسیم شده و هر ردیف با رنگ و طرحی خاص از ابتدا تا انتهای فرش امتداد می‌یابد و به صورت راه راه ترسیم می‌شود. این طرح که در برخی مناطق ایران به نام قلمدانی نیز شناخته می‌شود، قدمتی دیرینه دارد و اصالت و ظرافت هنر فرش ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

گروه‌های فرعی طرح محرمات شامل قلمدانی سراسری، گل ریز با زمینه یک رنگ و بته با زمینه الوان می‌شود. هر کدام از این گروه‌ها، ویژگی‌ها و زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند و از ظرافت و مهارت هنرمندان فرش ایرانی حکایت می‌کنند.

16-فرش‌های با طرح هندسی

فرش‌های با طرح هندسی

این طرح با استفاده از اشکال هندسی متعدد، که عمدتاً خطوط شکسته دارند و به جای حرکت‌های دورانی و قوسی، زوایای مشخصی را تشکیل می‌دهند، شناخته می‌شود. گروه‌های فرشی مهم این طرح شامل هندسی بندی قابی، هندسی ترنجدار، هندسی محرمات، هندسی لچک ترنج (شاخه شکسته)، هندسی کف ساده، هندسی خطائی، هندسی ستاره (موزاییک)، هندسی خاتم شیرازی و هندسی جوشقانی می‌شود.

17-فرش‌های طرح تلفیقی

فرش‌های طرح تلفیقی

در کنار طرح‌های سنتی و شناخته‌شده‌ای که هر کدام قدمت و نامی خاص دارند، با گذشت زمان طرح‌های جدیدی نیز از ترکیب و تلفیق دو یا چند طرح پدید آمده‌اند. این طرح‌های فرعی شامل شاخه پیچ ترنجدار، سلسله‌ای ترنج‌دار، تلفیقی لچک ترنج، گلدانی بند اسلیمی، تلفیقی قاب فابی، تلفیقی دورنما، تلفیقی ترنجی دسته گل، تلفیقی سبزی کار، تلفیقی ترنجدار، تلفیقی ترنجی کف ساده، تلفیقی لچک ترنج کف ساده، تلفیقی لچک ترنج سبزی کار کف ساده و تلفیقی بندی دسته گل می‌شوند.

جدیدترین مدل فرش ماشینی

یافتن جدیدترین و بهترین طرح های فرش ماشینی در بازار کار ساده‌ای نیست، مگر اینکه به بازرگانی فرش مشهد مراجعه کنید. فروشگاه ما به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز فروش فرش در کشور، با ارائه طیف گسترده‌ای از فرش‌های ماشینی، از جمله طرح های باغ گل، طلاکوب، وینتیج و …، رضایت مشتریان خود را جلب کرده است.

از جمله جدیدترین انواع طرح فرش ماشینی که در فروشگاه ما بسیار پرطرفدار است می توان به طرح های زیر اشاره کرد:

  • فرش ماشینی باغ گل
  • فرش ماشینی طلاکوب
  • فرش وینتیج
  • فرش مدرن
  • فرش طرح مراکشی
  • فرش ماشینی گرد
  • فرش طاووس
  • فرش ماشینی افشان
  • فرش زرین کوب
  • فرش طوسی طلایی

در بازرگانی فرش مشهد، ما مفتخریم که جدیدترین و پرفروش‌ترین انواع طرح‌ فرش ماشینی را با ضمانت اصالت کالا به شما عزیزان ارائه دهیم. با خرید از فرش مشهد، می‌توانید با خیال راحت از کیفیت و زیبایی فرش‌های خود لذت ببرید.

همین امروز به وب سایت بازرگانی فرش مشهد مراجعه کنید و فرش مورد نظر خود را انتخاب کنید!

و در آخر…

دنیای فرش‌های ماشینی، پر از طرح‌ها و رنگ‌های جذاب است که هر کدام می‌توانند زیبایی بی‌نظیری به خانه شما هدیه کنند. انتخاب پرفروش‌ترین طرح، کار آسانی نیست چرا که سلیقه‌ها متفاوت هستند و هر کس به دنبال فرشِ خاص خود می‌گردد.

کیفیت، اولین و مهم‌ترین معیاری است که باید هنگام خرید فرش در نظر بگیرید. فرش مرغوب، بافتی ظریف و بادوام دارد و رنگ‌های آن ثابت و ماندگار هستند. پس از اطمینان از کیفیت، می‌توانید به دنبال طرح و نقش مورد علاقه خود بگردید و فرشی را انتخاب کنید که با دکوراسیون منزلتان همخوانی داشته باشد. به یاد داشته باشید که فرش، تنها یک کف‌پوش ساده نیست، بلکه عنصری کلیدی در زیبایی و گرمای خانه شما است.

با این حال، می‌توان گفت که فرش‌های باغ گل، طلاکوب، وینتیج، مدرن، مراکشی، گرد، طاووس، افشان، زرین کوب و طوسی طلایی، در حال حاضر طرفداران زیادی دارند و در میان پرفروش‌ترین‌ها قرار می‌گیرند.

فرشچین، به عنوان برترین فروشگاه اینترنتی فرش در ایران، با ارائه تنوع بی‌نظیر از این طرح‌ها و همچنین فرش‌های باکیفیت دیگر، در کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در زمینه انتخاب فرش، می‌توانید با شماره 09338880318 تماس بگیرید.

فهرست محتوا

آخرین مقالات

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
enemad-logo