راهنمای خرید فرش دست دوم| نکاتی که باید بدانید

راهنمای خرید فرش دست دوم

راهنمای خرید فرش دست دوم چه کمکی به ما می‌کند؟ هنگام خرید فرش دست دوم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ همان‌طور که می‌دانید، در دنیای امروز فرش یکی از پرطرفدارترین زیراندازهایی است که در خانه‌ها به کار می‌رود. به همین دلیل، انواع متنوعی از فرش‌ها تولید و به بازار عرضه شده‌اند تا هر فرد بتواند بر اساس نیاز، سلیقه و بودجه خود، بهترین انتخاب را داشته باشد.

با این وجود، قیمت فرش‌های دستباف باعث شده است که بسیاری از افراد به خرید فرش دستباف دست دوم روی بیاورند. به همین دلیل، ما در این بلاگ از  فروشگاه اینترنتی فرش مشهد  قصد داریم با بررسی نکات مهم و پاسخ به سوالاتی که ممکن است در این زمینه برای شما پیش بیاید، به شما کمک کنیم تا با توجه به بودجه‌تان، انتخابی مناسب انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

راهنمای خرید فرش دست دوم

خرید فرش دست دوم، تجربه‌ای است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده‌اند. رضایت از این خرید، به عوامل مختلفی از جمله آشنایی با نکات کلیدی در انتخاب فرش دست دوم بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانیم، فرش دستبافت حتی در حالت کارکرده، ارزش هنری و زیبایی خاصی دارد و می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری کوچک نیز در نظر گرفته شود. با این حال، برای اطمینان از خریدی موفق، بهتر است با ویژگی‌های مختلف فرش‌های دستبافت و عوامل موثر بر قیمت آن‌ها آشنا باشیم.

پیشنهاد مطالعه: نحوه پاک کردن لاک از روی فرش همواره دغدغه بسیاری از مادران است. به همین دلیل در مقاله روش‌های مؤثر برای پاک کردن لاک از روی فرش مجموعه کاملی گردآوری شده است تا شما بتوانید به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن از شر این لکه‌ها خلاص شوید.

مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید فرش دست دوم

فرش‌های دستباف، به دلیل زیبایی بی‌نظیر و اصالتشان، همواره مورد توجه علاقه‌مندان به هنر و دکوراسیون داخلی بوده‌اند. حتی فرش‌های دست دوم، با توجه به کیفیت ساخت و نگهداری مناسب، می‌توانند جلوه‌ای خاص به هر فضایی ببخشند. با این حال، خرید فرش دستباف دست دوم نیازمند دقت و آگاهی از نکات مهم است. برای اطمینان از یک خرید هوشمندانه و مقرون به صرفه، توصیه می‌شود پیش از خرید به ادامه این مطلب درباره راهنمای خرید فرش دست دوم بپردازید.

۶ نکته کلیدی که در این زمینه حائز اهمیت هستند، عبارتند از:

۱. مقدار رنگ‌پریدگی فرش

مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید فرش دست دوم

اولین نکته در راهنمای خرید فرش دست دوم بررسی میزان رنگ پریدگی است. رنگ، روح و جان فرش است و زنده بودن و جذابیت آن را به خوبی نمایان می‌سازد. انتخاب رنگ مناسب برای فرش، می‌تواند حس طراوت و زندگی را به محیط خانه منتقل کند. به همین دلیل، هنگام خرید فرش، ضروری است تا آن را در فضایی روشن و با نور کافی پهن کرده و با دقت به رنگ‌های آن توجه کنید. مقایسه دو طرف فرش و بررسی دقیق رنگ‌ها، به شما کمک می‌کند تا از یکدست بودن رنگ فرش و عدم وجود هرگونه اختلاف رنگی اطمینان حاصل کنید.

برای تشخیص دقیق رنگ‌پریدگی فرش، می‌توانید با استفاده از نور طبیعی، ترنج فرش را به دو بخش مساوی تقسیم کنید و تفاوت رنگ گل‌ها و زمینه را بررسی نمایید. همچنین، توجه به جهت خواب فرش در این بررسی بسیار مهم است.

2. بررسی وضعیت چله فرش دست دوم

در راهنمای خرید فرش دست دوم، بررسی وضعیت چله فرش از اهمیت زیادی برخوردار است. چله فرش را می‌توان به منزله اسکلت و استخوان‌بندی اصلی یک فرش دانست. کیفیت و استحکام چله به طور مستقیم بر طول عمر و دوام فرش تاثیرگذار است. برای سنجش کیفیت چله، می‌توانید ریشه‌های سفید فرش را به آرامی بکشید. اگر چله فرش ضعیف یا پوسیده باشد، در این قسمت پارگی ایجاد می‌شود و نشان‌دهنده کیفیت پایین فرش ماشینی است.

3. بررسی مشکلات ناشی از بیدزدگی

مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید فرش دست دوم

نکته دیگری که در راهنمای خرید فرش دست دوم معمولاً به آن اشاره می‌شود و باید به آن توجه داشت، بیدزدگی است که یکی از آسیب‌های مهمی است که ممکن است به انواع فرش‌ها وارد شود.

بید حشره‌ای است که با نفوذ به بافت فرش، به پشم و چله آن آسیب می‌رساند. قسمت‌هایی از فرش که کمتر مورد استفاده و نظافت قرار می‌گیرند، بیشتر در معرض بیدزدگی هستند. این آفت می‌تواند به صورت سطحی یا عمقی به فرش خسارت وارد کند. بیدزدگی سطحی را می‌توان با استفاده از پودرهای مخصوص برطرف کرده و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پیشنهاد مطالعه: اگر فرش‌های شما دچار پارگی شده‌اند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای تعمیر آن‌ها هستید، می‌توانید مقاله ما درباره استفاده از چسب برای پارگی فرش را مطالعه کنید.

4. ارزیابی تقارن فرش

در راهنمای خرید فرش دست دوم، تقارن یکی از مهم‌ترین عوامل است که باید به آن توجه کرد؛ چرا که عدم تقارن می‌تواند تأثیر منفی بر زیبایی و جذابیت فرش داشته باشد.

برای ارزیابی تقارن یک فرش، ابتدا آن را از وسط تا بزنید و به دقت به تطابق طرح و نقش دو نیمه آن توجه کنید. استفاده از یک متر نیز می‌تواند به شما در بررسی دقیق‌تر تطابق ابعاد و جزئیات کمک کند. در یک فرش با تقارن کامل، طرح‌ها باید به صورت یکسان و بدون انحراف در دو طرف محور تقارن تکرار شوند. قطع ناگهانی طرح‌ها، عدم امتداد گل‌ها و شاخه‌ها و هرگونه عدم تطابق در جزئیات، نشانه‌ای از نقص در بافت فرش و عدم تقارن آن است. چنین فرش‌هایی به دلیل کاهش کیفیت و زیبایی، توصیه نمی‌شوند.

5. میزان پاخوردگی

مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید فرش دست دوم

یکی از نکات مهم در راهنمای خرید فرش دست دوم، میزان پاخوردگی آن است. فرش‌هایی که به طور مداوم و شدید مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به مرور زمان نازک شده و ضخامت خود را از دست می‌دهند. همچنین، بخش‌هایی که بیشترین رفت‌وآمد را داشته‌اند، رنگ خود را از دست داده و سفید می‌شوند. این امر نشان‌دهنده کیفیت پایین فرش و استفاده بیش از حد از آن است. به همین دلیل، فرش‌هایی با پاخوردگی زیاد ارزش خرید کمی دارند و بهتر است از خرید آن‌ها اجتناب کرد.

بررسی یکنواختی لبه‌های فرش هنگام تا زدن، شاخصی از میزان سایش و فرسودگی آن است. لبه‌های صاف نشان‌دهنده استفاده کمتر و حفظ کیفیت اولیه فرش است.

۶. بررسی لچک و ترنج فرش

لچک و ترنج، دو عنصر کلیدی در زیبایی و یکپارچگی فرش دستباف هستند که در هنگام خرید فرش دست دوم باید با دقت بررسی شوند. لچک‌ها، گوشه‌های فرش و حاشیه‌های آن را تشکیل می‌دهند که معمولاً با طرح‌های گل و بوته تزیین می‌شوند. تقارن و یکسانی لچک‌ها در هر چهار گوشه فرش بسیار مهم است. ترنج نیز همان گل بزرگ وسط فرش است که به عنوان نقطه کانونی فرش محسوب می‌شود. سلامت و زیبایی ترنج تأثیر مستقیمی بر جذابیت کلی فرش دارد. بنابراین، قبل از خرید هر فرش دستباف دست دوم، ضروری است که لچک‌ها و ترنج آن به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند تا از کیفیت و اصالت فرش اطمینان حاصل شود.

در راهنمای خرید فرش دست دوم که در بالا اشاره کردیم، علاوه بر موارد ذکر شده، به مواردی مثل پارگی، سوختگی، ترمیم، سلامت ریشه‌ها و لکه‌ها هم دقت کنید.

پیشنهاد مطالعه: رفع سوختگی فرش در خانه | 8 راهکار ساده و موثر

۷. تشخیص عمر

مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید فرش دست دوم

یکی از مهم‌ترین معیارها در خرید فرش دستباف دست دوم، سنجش عمر و میزان استفاده قبلی از آن است. گرچه تعیین دقیق سن یک فرش دستباف کار آسانی نیست، اما با بهره‌گیری از روش‌های خاص می‌توان تخمین نسبتا دقیقی از آن به دست آورد. یکی از این روش‌ها، فرو بردن نوک انگشتان در پرزهای فرش است. اگر انگشتان به راحتی در لابه‌لای پرزها فرو رفت، نشان از کیفیت مناسب و عمر مفید فرش دارد.

از بین رفتن پرز و لایه‌های زیرین فرش، نشانه‌ای از عمر بالای آن است. همچنین، وجود علائمی مانند سائیدگی، پارگی و شل شدگی تار و پود، می‌تواند به طور تقریبی سن فرش را مشخص کند.

قیمت فرش دست دوم

قیمت‌گذاری دقیق فرش‌های دستبافت دست دوم به دلیل تنوع بسیار زیاد عوامل مؤثر، امری چالش‌برانگیز است. هر فرش با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، از جمله ابعاد، جنس الیاف(پلی استر، آکریلیک و.. )، نوع بافت، میزان سالم بودن، عمر مفید، میزان پاخوردگی، طرح و نقشه و سایر مشخصات، ارزشگذاری می‌شود. به همین دلیل، نمی‌توان یک فرمول ثابت برای تعیین قیمت دقیق این نوع فرش‌ها ارائه داد.

جمع‌بندی نهایی

با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که فرش‌های دستباف دارند، همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به هنر و زیبایی هستند. بسیاری از افراد به دلیل ارزش هنری و ماندگاری این فرش‌ها، تمایل به خرید و استفاده از آن‌ها دارند. اما هنگام خرید فرش دستباف دست دوم، باید به نکات مختلفی از جمله کیفیت مواد اولیه، تراکم گره‌ها، طرح و رنگ، و سلامت کلی فرش توجه کرد تا بتوان یک خرید مطمئن و با ارزش انجام داد.

در این مقاله، تلاش کردیم تا با ارائه راهنمای خرید فرش دست دوم شما را در این راه یاری کنیم. مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید چنین فرشی باید مد نظر قرار دهید، به طور کامل بررسی شدند. امیدواریم این اطلاعات برایتان مفید بوده و به تمامی پرسش‌های شما پاسخ داده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه خرید فرش دستباف، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ داده شود.

فهرست محتوا

آخرین مقالات

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
enemad-logo